fbpx

Pētījums “Pastiprinātas politiskās izglītības ieviešana Latvijas skolu izglītības sistēmā”

“Klubs “Māja” – Jaunatne vienotai Eiropai” (turpmāk – Klubs “Māja”) ir biedrība, kas īsteno jaunatnes politiku Latvijā jau no 1995. gada. Kā viens no biedrības ilgtermiņa mērķiem un aicinājumiem ir bijis veicināt jauniešu pilsonisko aktīvismu Latvijā, tādējādi stiprinot Latvijas demokrātisko iekārtu. Kā viens no demokrātijas pamatakmeņiem ir aktīva sabiedrības iesaiste tās veidošanā ne tikai piedaloties vēlēšanās, bet arī ikdienā veidot demokrātiju, iesaistoties dažādās nevalstiskajās organizācijās, sniedzot ierosinājumus apkārtējās vides uzlabošanai un aktīvi pārstāvot savu viedokli. Diemžēl biedrībā novērojām, ka Latvijā ir salīdzinoši zema pilsoniskā iesaiste, īpaši jauniešu vidū. Jaunieši salīdzinoši maz zina par savām iespējām ietekmēt demokrātiskos procesus sev apkārt, kā arī vairumā gadījumu – jauniešiem nav interese to darīt, jo tie netic, ka to darbībām būs reāli rezultāti.

Ņemot vērā to, ka jaunieši Latvijā netic savām spējām ietekmēt lēmumus, kā arī to, ka tieneiesaistās pilsoniskajā aktīvismā, Klubs “Māja” 2022. gada janvāri uzsāka projektu “Izproti, iesaisties, lem!”, ko finansē Islande, Lihtenšteina un Norvēģija caur EEZ un Norvēģijas grantu programmu “Aktīvo iedzīvotāju fonds”, ar mērķi palielināt jauniešu politisko izglītību un iesaisti lēmumu pieņemšanas procesos. Šī projekta ietvaros biedrība veica pētījumu Dobeles Valsts ģimnāzijā – kur, balstoties uz biedrības izstrādātajiem metodiskajiem materiāliem (skatīt 1. pielikumu), jaunieši caur neformālās izglītības metodēm tika izglītoti par Latvijas politisko sistēmu. Šī pētījuma mērķis ir veikt praktisku pētījumu par politiskās izglītības ieviešanu izglītības programmā, balstoties uz izstrādātajiem metodiskajiem materiāliem, lai izprastu vai padziļinātā politiskā izglītība labvēlīgi ietekmē jauniešu izpratni un vēlmi iesaistīties politiskajās aktivitātēs. Lai sasniegtu mērķi, tika izvirzīti šādi jautājumi:

1. Kādas jau ir jauniešu zināšanas par politiskajiem jautājumiem?;
2. Kādi ir galvenie faktori, kas jauniešus attur pilsoniski līdzdarboties?;
3. Kādas pārmaiņas\rekomendācijas nepieciešams ņemt vērā, lai veicinātu jauniešu politisko izglītību?

Mērķauditorija, kurai šis pētījums ir adresēts un kurai tas varēs kalpot par pamatu lēmumu pieņemšanai vai veiksmīgākai pilsoniskajai izglītībai, ir valsts un pašvaldību izglītības politikas veidotāji, izglītības iestāžu vadītāji, jauniešu organizāciju vadītāji un citi jaunatnes nozarē iesaistītie.

Šis ir jaukta tipa pētījums, kurā izmantotas gan kvantitatīvas, gan kvalitatīvas metodes. Lai atbildētu uz pētījuma jautājumiem, tika izmantota citu iepriekš veiktu pētījumu satura analīze, skolēnu zināšanu pārbaude ar testa palīdzību, padziļinātās intervijas, fokusgrupu diskusijas, un izstrādāto metodisko materiālu metožu implementēšana stundu darbā ar jauniešiem. Izmantojot zināšanu pārbaudi ar testa palīdzību, padziļinātās intervijas un fokusgrupu diskusijas, tika iegūta informācija par jauniešu politisko zināšanu dažādajiem aspektiem. Izvēlētās metodes ļāva izprast esošās situācijas cēloņus un ietekmējošos faktorus. Pamatojoties uz iegūtajiem secinājumiem, tiks izstrādātas rekomendācijas tālākam darbam ar jauniešiem, lai veicinātu to izglītību un izpratni par politiskajiem procesiem Latvijā.

Pētījumu veica biedrības “Klubs “Māja” – jaunatne vienotai Eiropai” valdes locekļi Ance Mālkalna, Jēkabs Dzenītis, Dobeles Valsts ģimnāzijas vēsture un sociālās zinības skolotāja Aija Prokopova. Iesaistījās un atbalstu sniedza Engures vidusskolas skolotāja Inese Grāmatniece, Latvijas vēstures un sociālo zinību skolotāju biedrības valdes priekšsēdētāja Baiba Atmane, Dobeles Valsts ģimnāzijas un Engures vidusskolas jaunieši.

KONTAKTI

SADARBĪBAS PARTNERI

Mājaslapu izstrādāja Kārlis Gailums.

© 2024 Klubs “Māja”, Visas tiesības paturētas